Introducere la Vechiul Testament

În sfârșit am noutăți cu privire la un proiect pentru care nu am încetat a spera, parcă mai intens în ultimii cinci ani. La început a fost ideea că aș putea mobiliza un grup de teologi evanghelici, specialiști în Vechiul Testament, de preferat români din țară și din diaspora. Ulterior când numărul celor disponibili nu s-a dovedit prea mare, am fost încurajat de colegii internaționali din proiectul postdoctoral, dar am rămas fără nicio contribuție din partea lor. Contabilizând opțiunile am realizat că putem începe doar cu volumul 2 dedicat cărților istorice: Iosua, Judecători, Rut, 1-2Samuel, 1-2Regi, 1-2Cronici, Ezra-Neemia, Estera. Doi autori s-au retras și cărțile lor au fost realocate. Un altul a întârziat tot proiectul cu promisiuni de scriere, încât am fost nevoit să le preiau eu ambele lucrări alocate lui. În cele din urmă, în loc de un capitol, am ajuns să scriu patru din cele opt ale volumului, să traduc două capitole din engleză și să fac completări la două capitole. Volumul este gata din punctul meu de vedere și îl voi preda la editură pentru negocieri. Urmează să parcurgem lectura capitolelor pentru corectura literară și paginarea pentru pregătirea de tipar. Îmi doresc să putem vedea lucrarea publicată anul acesta, dar deja am cumulat 10 luni de întârzieri față de planificarea inițială. Aștept răspunsul celorlalți contributori pentru a vedea cu ce volum putem să continuăm. Mai probabil cu volumul 4 pentru cărțile poetice, pentru care sunt autori alocați și dornici să scrie.

Această lucrare este o inițiativă românească de înaltă ținută academică în domeniul studiului introductiv al Vechiului Testament. Ca orice introducere ia în discuție problemele ridicate de criticismul biblic și oferă răspunsuri informate și argumentate la chestiuni precum autorul cărții, data scrierii, canonicitatea scrierii (dacă e cazul) și istoricitatea informațiilor. Bibliografia actualizată și referința la literatura extrabiblică întregesc dimensiunea erudită a capitolelor. Abordarea este menită să nu-i îndepărteze pe cititorii nespecializați. În acest scop am redus la minimum notele de subsol și am căutat să clarificăm terminologia folosită. Câteva secțiuni vor fi probabil de larg interes: schița cărții, conținutul cărții, teologia cărții și relația cu alte cărți canonice (inclusiv Noul Testament).

Mi-am dorit ca prin acest proiect să ridicăm standardul scrierii unei lucrări introductive la Vechiul Testament, recunoscând faptul că am trecut de epoca enciclopedismului și a omului-orchestră (chiar dacă excepții mai pot exista printre noi). Rămâne ca așteptările noastre să fie confirmate și de contemporani și de posteritate. Voi reveni cu noutăți.

Un comentariu

Din categoria Evenimente, Publicaţii

Un răspuns la „Introducere la Vechiul Testament

  1. Dumnezeu să vă de-a resursele necesare pentru a putea duce la bun sfârșit acest proiect. Abia aștept apariția vol. 2.